2012年10月31日星期三

Bj?rn D?hlie st?tter forslaget om dopingh?ring

D?hlie har fulgt debatten i kj?lvannet av Lance Armstrong-skandalen. Onsdag tok Johann Koss til orde for en dopingh?ring i Parajumpers Jakke norsk idrett, et forslag som st?ttes av mange. - Jeg vil stille opp p? en h?ring. Det tror jeg alle norske idrettsut?vere vil, sier Bj?rn D?hlie til VG Nett. - Har du selv hatt mistanke til ut?vere i din karriere? - Det har v?rt noen renn der vi har Parajumpers Adirondack lurt p? resultatene. Det er ikke mange, men det har skjedd. - Har du noen gang brukt et dopingmiddel? - Nei! - Har du noen gang vurdert ? dope deg? - Nei! - Hvorfor tok du det valget? - Jeg er glad for at jeg har drevet med Parajumpers Gobi Jakke idrett i Norge og har f?tt med meg v?re verdier fra trenere og landslag fra jeg var 17 ?r. Jeg tror vi har v?rt litt beskyttet i Norge. Vi ut?verne ble aldri tilbudt doping av v?rt st?tteapparat. Temaet var at man skulle passe p? hva man fikk i seg og ta avstand fra doping. Vi var r?n?ye p? hva vi spiste og drakk. Jeg r?rte ikke noe jeg ikke hadde full kontroll p?. - En Infact-m?ling utf?rt for VG viser at 56 prosent av de spurte tror at flere av Norges idrettsprofiler de siste ti?rene har v?rt dopet. 21 prosent tror at de fleste har v?rt det. Hvordan reagerer du p? det? - Det er veldig h?ye tall. Jeg husker det var tilsvarende tall etter Lahti-VM. Sunn skepsis er greit. Men det m? ikke v?re slik at hvis du gj?r det godt i idrett, mistenkes du for ? ha gjort noe ulovlig. Jeg synes det er veldig urettferdig at for eksempel 20 ?r gamle syklister m? ta noe av skammen i sykkelsporten. Det er ufortjent, sier D?hlie.

没有评论:

发表评论